Health & Wellness

Sertai Komuniti Sihat Bersama Aleeyn

Miss V Gatal. Cara Mengatasi Masalah Gatal Vagina Wanita

Miss V Gatal. Cara Mengatasi Masalah Gatal Vagina Wanita

Jangkitan kulat di bahagian intim wanita atau miss v (vagina) menyebabkan kegatalan yang teruk di bahagian vagina dan vulva – tisu di bahagian pembukaan vagina. Saya faham betapa sengsaranya awak bila miss v awak gatal, bila miss v awak asyik keluarkan keputihan je, berbau pulak tu! Dulu saya pun pernah alaminya. Tapi alhamdulillah kesihatan miss v saya kembali baik dan saya dah jarang sangat alami gatal di miss v setelah saya satu tindakan drastik! Cara mengatasi miss v gatal

Kira-kira 3 daripada 4 wanita mengalami jangkitan kandidiasis vagina pada satu ketika dalam seumur hidup mereka. Ramai wanita mengalami gatal miss v ni sekurang kurangnya 2 kali.

Apa yang menyebabkan Miss V gatal?

Ada banyak faktor yang menyebabkan miss V awak gatal. Dekat entri kali ni, saya kongsikan 6 faktor miss V gatal:

#Faktor Miss V Gatal 1: Jangkitan Kulat (Candidiasis Vaginal)
Ini adalah salah satu penyebab paling biasa gatal-gatal di bahagian miss V. Jangkitan kulat disebabkan oleh pertumbuhan berlebihan kulat Candida di vagina. Gejalanya termasuk gatal, kemerahan, keluaran yang berlebihan yang berwarna putih atau kekuningan dan ada bau yang tak sedap, rasa sakit semasa kencing atau hubungan seksual dan rasa tak selesa semasa mengandung atau menopaus.

#Faktor Miss V Gatal 2: Jangkitan Bakteria (Bacterial Vaginosis)
Ini adalah keadaan di mana terdapat pertumbuhan berlebihan bakteria dalam vagina. Gejalanya termasuk gatal-gatal, keluaran yang berbau busuk, dan warna cairan yang tidak biasa.

#Faktor Miss V Gatal 3: Iritasi Kulit
Penggunaan produk yang mengandungi bahan kimia keras, seperti sabun, deterjen, atau produk kebersihan wanita yang tidak sesuai, boleh menyebabkan iritasi pada kulit di sekitar vagina.

#Faktor Miss V Gatal 4: Reaksi Alergi
Beberapa wanita mungkin mengalami reaksi alergi terhadap bahan-bahan tertentu, seperti lateks (kondom) atau bahan dalam produk kebersihan wanita.

#Faktor Miss V Gatal 5: Hormon
Perubahan dalam tahap hormon, seperti semasa kehamilan, sebelum atau selepas haid, atau semasa menopaus, juga boleh menyebabkan gatal-gatal di miss V.

#Faktor Miss V Gatal 6: Penyakit Menular Seksual (PMS)
Penyakit menular seksual (PMS) juga merupakan faktor yang boleh menyebabkan gatal-gatal atau ketidakselesaan di kawasan miss V. Beberapa PMS, seperti jangkitan kulat, trichomoniasis, herpes genital, atau kutil kelamin, boleh menyebabkan gejala yang termasuk gatal-gatal, kemerahan, pembengkakan, atau keluaran yang tidak normal dari vagina.

Berikut adalah beberapa PMS yang mungkin menyebabkan gatal-gatal di kawasan Miss V:

  1. Jangkitan Kulat (Candidiasis Vaginal)
    Ini adalah keadaan yang disebabkan oleh pertumbuhan berlebihan kulat Candida di dalam vagina. Gejalanya termasuk gatal-gatal, kemerahan, dan keluaran yang berwarna putih dan berbau.
  2. Trichomoniasis
    Ini adalah PMS yang disebabkan oleh protozoa Trichomonas vaginalis. Gejalanya termasuk gatal-gatal, bau yang tidak sedap, dan keluaran berbusa yang berwarna hijau atau kuning.
  3. Herpes Genital
    Ini adalah jangkitan virus yang boleh menyebabkan luka, lepuh, atau gelembung di sekitar Miss V. Gejala termasuk gatal-gatal yang teruk, kemerahan, dan nyeri.
  4. Kutil Kelamin
    Ini adalah jangkitan virus yang boleh menyebabkan pertumbuhan berlumpur atau berbentuk kutil di kawasan genital. Gejala termasuk gatal-gatal atau ketidakselesaan di kawasan tersebut.

 

Jangkitan kulat asbab seksual ke?

Jangkitan kulat di bahagian vagina tidak dianggap sebagai jangkitan seksual. Namun, terdapat risiko yang meningkat bagi jangkitan kandidiasis vagina pada waktu aktiviti seksual yang pertama kali. Terdapat juga beberapa bukti bahawa jangkitan ini mungkin berkaitan dengan sentuhan mulut ke alat kelamin (seks oral-genital).

Rawatan boleh berkesan untuk mengatasi jangkitan kulat di bahagian vagina. Jika anda mengalami jangkitan kulat berulang – empat atau lebih dalam setahun – anda mungkin memerlukan kursus rawatan yang lebih panjang dan rancangan penyelenggaraan.

Simpton Jangkitan Kulat

Gejala jangkitan kulat termasuk:

  • Gatal dan iritasi di vagina dan vulva
  • Rasa terbakar, terutamanya semasa hubungan seksual atau ketika kencing
  • Kemerahan dan pembengkakan vulva
  • Sakit dan kekejangan di vagina
  • Ruam di vagina
  • Keluaran cecair vagina yang pekat, berwarna putih, dan tidak berbau
  • Keluaran cecair vagina yang berair

Anda mungkin mengalami jangkitan kulat yang rumit jika:

  • Anda mengalami tanda dan gejala yang teruk, seperti kemerahan, pembengkakan, dan gatal yang meluas sehingga menyebabkan keretakan atau luka
  • Anda mengalami empat atau lebih jangkitan kulat dalam setahun
  • Jangkitan anda disebabkan oleh jenis kulat yang kurang biasa
  • Anda sedang mengandung
  • Anda mempunyai diabetes yang tidak terkawal
  • Sistem imun anda lemah disebabkan oleh beberapa ubat atau keadaan seperti jangkitan HIV

Sumber : MayoClinic

Ambil Berat Tentang Miss V anda

Badan wanita mengalami haid kehamilan, menopaus dan banyakk lagi perubahan hormon dan diet. Perubahan ini dapat dilihat secara dalaman dan luaran serta memerlukan perjagaan dan pemerhatian. Bahagian badan penting yang tahan melalui perubahan tu? Sistem pembiakan wanita yang merangkumi vagina dan vulva.

Mengapa Kesihatan Vagina Penting?

Kesihatan vagina penting untuk mencegah jangkitan, mengurangkan bau – keputihan – kegatalan vagina, untuk rasa bersih dan untuk kekal sihat.

Bila Nak Kena Ambil Berat Tentang Kesihatan Vagina?

Jika anda tak ambil langkah berjaga-jaga, anda boleh ada masalah kesihatan vagina. Kita tahu probiotik membantu menguatkan usus dan imuniti anda – tetapi probiotik membantu mengimbangkan kesihatan vagina wanita juga!

TEMUI TEMAN PERIBADI ANDA!

Saya bersyukur bila jumpa dengan Amway. Sebelum ni saya tak kenal Amway, saya tak tahu pun ada probiotik yang terbaik untuk kesihatan miss V. Sekarang ni bila kesihatan miss V saya makin baik, saya dah lama tak gatal miss V, saya dah lama tak hadap miss V yang gatal, maka saya excited dan teruja sangat nak berkongsi dengan anda tentang probiotik ni! Saya nak kongsikan kebaikan probiotik ni kepada ramai wanita diluar sana. Dan tahniah anda yang sedang membaca, you are the one! 🙂

Suplemen untuk Kesihatan Vagina Anda

Inilah dia Cranberry FDB ni macam superhero bagi masalah ni. Ada Probiotic, Inulin & FOS yang boleh tolong selesaikan masalah miss V anda.

Anda pernah dengar tentang Cranberry FDB with Probiotic, Inulin & FOS dari Amway Malaysia ni? Kalau belum, jangan lepas peluang untuk baca perkongsian saya seterusnya ni sebab produk ni memang hebat gila! Biar saya cerita sikit, Cranberry FDB ni bukan setakat sedap, tapi punya banyak manfaat yang korang tak boleh ignore, terutama sekali untuk bahagian intim anda.

Cranberry FDB with Probiotic, Inulin & FOS boleh memberi manfaat yang besar untuk kesihatan Miss V atau kawasan intim wanita. Bayangkan seperti penyelamat rahsia untuk menjaga Miss V tetap bahagia dan sihat!

Pertama sekali, ada cranberry yang hebat. Buah ajaib ni bukan sekadar sedap, tapi dikenali untuk melawan bakteria jahat yang boleh menyebabkan jangkitan kulat. Dengan mengambilnya secara berkala, ia boleh membantu mengekalkan keseimbangan yang baik di Miss V.

Pastu, ada pulak probiotik. Probiotik dalam produk ini adalah seperti pasukan penjaga kesihatan bagi sistem pencernaan dan Miss V anda. Mereka membantu menjaga keseimbangan bakteria baik dan menjauhkan bakteria jahat yang boleh menyebabkan masalah. Benda ni macam army of good bacteria yang bertugas bina balik kesihatan dalam sistem pencernaan kita. Bila ada banyak good bacteria, automatiknya jadi susah bagi bad bacteria nak berkembang.

Tak cukup dengan tu, ada lagi Inulin & FOS. Mereka adalah prebiotik yang baik yang memberi makan kepada bakteria baik dalam sistem pencernaan, dan seterusnya akan menyokong kesihatan keseluruhan Miss V.

Manfaat lain

Bukan itu sahaja kelebihan Cranberry FDB with Probiotic, Inulin & FOS ni, produk ni punya banyak lagi manfaat lain yang anda patut tahu:

  1. Menguatkan Sistem Imun
    Dengan kandungan probiotik dan prebiotik yang tinggi, Cranberry FDB ni boleh membantu meningkatkan daya tahan tubuh kita. Tak kisah la nak musim apa pun, sistem imun korang akan lebih kuat untuk lawan jangkitan.
  2. Mengurangkan Risiko Masalah Pencernaan
    Dengan bantuan Probiotic, masalah pencernaan macam sembelit atau cirit-birit pun boleh dikurangkan. Perut korang akan lebih happy dan takde masalah nak pergi tandas.
  3. Menyokong Kesihatan Jantung
    Cranberry juga dikenali kerana khasiatnya dalam menyokong kesihatan jantung. Dengan mengurangkan risiko jangkitan saluran kencing, risiko penyakit jantung pun turut dapat dikurangkan.
  4. Pencegahan Masalah Saluran Kencing
    Buah cranberry mempunyai sifat anti-bakteria yang dapat membantu menghalang bakteria jahat daripada melekat pada dinding saluran kencing, menjadikannya lebih sukar bagi bakteria tersebut untuk menyebabkan jangkitan.

Jadi, anda nampak kan betapa berguna dan pentingnya Cranberry FDB with Probiotic, Inulin & FOS ni? Bukan sahaja sedap, tapi membawa banyak manfaat untuk kesihatan kita. Kalau anda nak hidup lebih sihat dan bertenaga, produk ni memang kena ada dalam senarai beli anda. Jangan lepas peluang untuk cuba sekarang!

KLIK GAMBAR DI ATAS UNTUK BELI PROBIOTIK NI SEKARANG!

Suplemen berperisa kranberi dengan 3 strain probiotik: Lactobacillus (rhamnosus HN001, acidophilus LA-14 & acidophilus NCFM) dengan 0.8g inulin dan 0.13g Fructo-oligosaccharides (FOS) setiap pek batang. Dua daripada strain tersebut telah dikaji secara mendalam untuk kesannya terhadap mikrobiota vagina. Ambil setiap hari bagi membantu mencapai tahap pH optimum di samping menyokong fungsi usus

Maklumat Nutrisi Cranberry FDB with Probiotic, Inulin & FOS

Orait, sekian sharing daripada saya untuk entry kali ni. Jangan lupa share post ni dengan kawan-kawan yang memerlukannya. Kita kena saling membantu untuk hidup lebih sihat dan bertenaga!


Love,
Farah Alina|
Aleeyn adalah nama pena untuk blog saya ni hihi.


Jemput baca entry lain:  Probiotik Untuk Usus

Leave a Reply